Kritisk läsning innebär
Kritisk läsning innebär att en läsare tillämpar vissa processer, modeller, frågor och teorier som resulterar i ökad tydlighet och förståelse. Det är mer involverat, både i ansträngning och förståelse, i en kritisk läsning än i enbart "skummande" av texten. Vad är skillnaden? Om en läsare "skummar" texten är ytliga egenskaper och information så långt som läsaren går. En kritisk läsning kommer till "djup struktur" (om det finns något sådant förutom den ytliga texten!), Det vill säga logisk konsistens, ton, organisation och ett antal andra mycket viktiga klingande termer.
Vad krävs för att vara en kritisk läsare? Det finns en mängd olika svar tillgängliga på denna fråga; här är några föreslagna steg:
1. Förbered dig på att bli en del av författarens publik.
När allt kommer omkring designar författare texter för specifika målgrupper och det blir lättare att komma till författarens syfte att bli medlem i målgruppen. Lär dig mer om författaren, författarens historia och texten, författarens förväntade publik; läs introduktioner och anteckningar.
2. Förbered digå att läsa med ett öppet sinne.
Kritiska läsare söker kunskap; de "skriver inte om" ett verk som passar sina egna personligheter. Din uppgift som en upplyst kritisk läsare är att läsa vad som finns på sidan, ge författaren en rättvis chans att utveckla idéer och låta dig reflektera eftertänksamt, objektivt över texten.
3. Tänk på titeln.
Detta kan tyckas uppenbart, men titeln kan ge ledtrådar till författarens attityd, mål, personliga syn eller inställning.
4. Läs långsamt.
Återigen verkar detta uppenbart, men det är en faktor i en "nära läsning". Genom att sakta ner kommer du att skapa fler anslutningar i texten.
5. Använd ordlistan och andra lämpliga referensarbeten.
Om det fnns ett ord i texten som inte är tydligt eller svårt att definiera i sitt sammanhang: slå upp det. Varje ord är viktigt, och om en del av texten är tjock med tekniska termer är det dubbelt så viktigt att veta hur författaren använder dem.
6. Gör anteckningar.
Anteckna marginalanteckningar, understryk och markera, skriv ner idéer i en anteckningsbok, gör vad som helst för din egen personliga smak. Lägg märke till huvudidéerna, avhandlingen, författarens huvudpunkter för att stödja teorin. Att skriva medan du läser hjälper ditt minne på många sätt, särskilt genom att göra en länk som är oklar i texten konkret i ditt eget skrivande.
7. För en läsdagbok
Förutom anteckningar är det ofta bra att regelbundet spela in dina svar och tankar på en mer permanent plats som du kan konsultera. Genom att utveckla en vana att läsa och skriva tillsammans kommer båda färdigheterna att förbättras.
Kritisk läsning innebär att man använder logiska och retoriska färdigheter. Att identifiera författarens avhandling är ett bra ställe att börja på, men att förstå hur författaren avser att stödja det är en svår uppgift. Ofta kommer inte en författare att göra ett påstående (oftast i form av avhandlingen) och stödja det i texten. Stödet för författarens påstående finns i de bevis som lämnats för att antyda att författarens avsedda argument är sund eller rimligt godtagbar. Det som knyter ihop dessa två är en serie logiska länkar som övertygar läsaren om sammanhanget i författarens argument: detta är befogningen. Om författarens förutsättningar inte stöds kommer en kritisk läsning att avslöja bortfallet i texten som visar att den är osund.
https://www.symbaloo.com/mix/custom-writing
https://themepalace.com/users/kevlevrone/
https://themepalace.com/users/johnmorgan/
https://www.justgiving.com/crowdfunding/kev-levrone6
https://www.justgiving.com/crowdfunding/john-morganhere
Комментарии
Отправить комментарий